Tuesday, May 10, 2016

किरात जातिको नालीबेली र संस्कृति - ३ (कृष्णप्रकाश श्रेष्ठ)

किरात पुरोहितहरु झाँक्रीहरु

किरात जातिका पुरोहितहरुलाई सम्पूर्ण किरात किम्बदन्तीहरु कण्ठ नै हुन्छ विभिन्न उत्सवपर्वहरुमा उनीहरु यस्ता किम्बदन्तीहरु सुनाउँछन् मार्क गाबोरिओको शव्दमा ,,समष्टिमा यी किम्बदन्तीहरुबाट विश्वब्रह्माण्डबारे त्यसमा किरात जातिहरु तथा तिनका विभिन्न थरहरुको स्थानबारे थाहा पाउन सकिन्छ,, (३६, पृ. ४९) विश्वसृष्टिसम्बन्धी पुराकथाहरु पूर्खाहरुको बारेमा अनुश्रुतिहरुको अतिरिक्त  किरात जातिका भौगोलिक प्रदेशहरुबारे सूचना समेत यस्ता किम्बदन्तीहरुमा पाउन सकिन्छ स्वर्गलोक पाताललोकको वर्णनको अलावा दिवंगत पूर्खाहरुको लोकहरुको पनि बयान पाइन्छ कुनै रोगीको औषधिमूलो गर्नुपर्दा अथवा झाँक्रीले कम्पनको समयमा बिरामीको आत्मा खोज्दै चहार्ने वा अन्तेष्टिको समयमा मृतकको आत्मालाई परलोकतर्फ डोर्याउँदै लाँदा पार गर्नुपर्ने सबै मण्डलहरुको पनि तिनमा वर्णन गरिएको हुन्छ कुनै धार्मिक अनुष्ठानको समयमा आह्वान गरिने देवदेवीहरुको बारेमा तथा  घर, खेत, वन, नदी वंशका संरक्षक देवताहरुको बारेमा  पनि अनुश्रुतिहरु छन् (३६, पृ. ४९)

मार्क गाबोरिओले जनाएअनुसार किरातहरुका पुरोहित झाँक्रीहरु दुइ प्रकारका हुन्छन् ,,पहिलो यस्तो पुरोहित अथवा झाँक्री हो जसले कुनै जातिका मानिसहरुको जन्मदेखि मृत्युसम्मका विभिन्न संस्कारहरुसित सम्बन्धित सामान्य पाठपूजा सम्पन्न गर्दछ त्यस जातिको वंश भूभागको संरक्षण प्रदान गर्दछ अनि दोस्रो चाहिं केवल झाँक्री मात्र हो जसलाई कुनै आपदविपद, रोगव्याधि, भूतप्रेतको हमला, दुर्घटना, अकाल मृत्यु जस्तो विशेष संकटको समयमा निम्त्याइन्छ,, (३६, पृ. ४९)

उदाहरणका लागि भन्ने हो भने लिम्बु जातिमा फेदांगमा अथवा याबा (शाम्बा, सम्भवतः मान्देम्बा) भनिने पुरोहितले विभिन्न पूजापाठ सम्पन्न गर्दछ खतरनाक भूतप्रेतलाई मन्छाउनु परेको भने याबाले  तन्त्रमन्त्र गर्दछ भने सामान्य पूजापाठ चाहिं फेदांगबाले सम्पन्न गर्दछ के भन्न सकिन्छ भने फेदांगबा पुरुष जगत्सित सम्बन्धित जसले ,,विश्वव्यवस्थाको संरक्षण गर्दछ त्यसको उलंघनलाई पहिलेबाटै रोक्दछ,, तर याबा चाहिं मुख्यतया नारीहरुसंग सम्बन्धित हुन्छ उसले ,,उत्पन्न गडबडीको निराकरणका लागि संघर्ष गर्दछ,, (३६, पृ. ६०) यस प्रकार एक दोस्राको परिपूरकको रुपमा रहेका यस्तै खालका दुवै थरीका पुरोहितहरुले अन्य किरात जातिहरुको पनि सबै कर्मकाण्डहरु सम्पन्न गर्दछन्

सुनुवार जातिमा नासो जिरेल जातिमा चाहिं फोम्पो भनिने पुरोहितले परम्परागत पूजापाठ सम्पन्न गर्दछ पूर्वतिर बसोवास गर्ने सुनुवारहरुमा जातीय परम्परा बढी सुरक्षित रहेको पाइन्छ उनीहरुको कर्मकाण्ड सम्पन्न गर्ने दुवै किसिमका पुरोहितहरु रहेका छन् धिमाल जातिमा पनि दुवै किसिमका पुरोहितहरु छन् जो धामी ओझा भनिन्छन् तर उनीहरुमा के अन्तर भने धामीले सबै धिमालहरुका साझा देवताहरुको पूजापाठ गर्दछ भने ओझाले चाहिं पारिवारिक देवताहरुको मात्र पूजाआजा गर्दछ (१६, पृ. १७९-१८०)

लेप्चाहरुमा चाहि बोन्थिंग (पुरुष पुरोहित) मुन (नारी पुरोहित) को अस्तित्व लेप्चाहरुमा मातृसत्तात्मक सामाजिक व्यवस्थाको अवशेष सुरक्षितै रहेको पाइन्छ लेप्चाहरुका धार्मिक चाडबाडहरुमा पुरुष नारी दुवै थरीका पुरोहितहरुले भाग लिन्छन् मुन अर्थात् नारी पुरोहितहरु अक्सर ,,पारलौकिक शक्तिहरुसंग सम्पर्क,, राख्तछन् भने बोन्थिंग अर्थात् पुरुष पुरोहितले चाहिं बिरामीको औषधिमूलो गर्दछ अथवा शुद्ध गर्ने विधि सम्पन्न गर्दछ (३७, पृ. ५१२)

किरात पुरोहितले परिवार सम्पूर्ण गाउँकै सुखसमृद्धिको उद्देश्यले सम्पन्न गरिने सावधिक रीतिरिवाज सम्पन्न गर्दछ उदाहरणका लागि भन्ने हो भने लिम्बु जातिका प्रतिनिधिहरु शरद् वसन्तमा गरी वर्षको दुइपल्ट पुरुष पुरोहित फेदांगमालाई आफ्नो घरमा निम्त्याउँछन् घरको माथिल्लो तलामा समेत जान सक्छ शुरुमा उसले पुर्खाहरुको गुणबखान गर्दछ, त्यसपछि मात्र उसले जीवितहरुको सुरक्षाका लागि परिवारको सुखसमृद्धिका लागि देवताहरुसंग प्रार्थना गर्दछ मार्क गाबोरिओको भनाइअनुसार ,,यो कर्मकाण्ड निकै परिष्कृत यसै विधिको समयमा फेदांगबाले लिम्बु जातिको उत्पत्ति रीतिरिवाज  (विश्वसृष्टिदश पूर्वजलोक,  जसमध्ये एउटा लोकमा त्यस घरको मालिकका पुर्खाहरुलाई उसले राखेको हुन्छपुरोहितहरु देवदेवीहरुको प्रादुर्भाव आदि) को बारेमा सम्पूर्ण किम्बदन्तीहरु सुनाउँछ यस विधिको समयमा उसले गृहस्वामीको आत्मालाई आठ बाटोको संगमस्थल भएको परलोकमा लिएर जान्छ त्यसलाई जीवितहरुको मार्गबाट पूर्व  दिशातर्फ पठाउँछ त्यसको पछि लाग्दै पनि तीन बाटो जोडिएको ठाउँसम्म पुग्दछ त्यहाँ पुगेपछि उसले बीचको बाटो रोज्दछ समथर ठाउँमा पुगेपछि एउटा फूल भेट्टाउँछ, जुन घरको मालिकको जीवनको प्रतीक हो परलोकको यस्तो यात्रा सम्पन्न गरेपछि गृहस्वामी नयाँ शक्ति ग्रहण गरेर जीवितहरुकहाँ नै फर्कन्छ ।उसले यस बाटोमा देखेका वस्तुहरुको आधारमा फेदांगमाले सम्पूर्ण परिवारको निम्ति भविष्यावाणी गर्दछ,, (३६, पृ. ५९)

अन्तेष्टिकर्मको विवरणको आधारमा किरात पुरोहितको क्रियाकलापको बारेमा स्पष्ट बोध हुन सक्तछ
किरातहरुको अन्तेष्टिक्रिया दुइ चरणमा सम्पन्न गरिन्छ पहिलो चरणमा मृतकको शव दफनाइन्छ उसको आत्मालाई पुर्खाहरुको लोकमा पठाइन्छ दोस्रो चरणमा घेवा अथवा साँल्यों (लेप्चा) सम्पन्न गरिन्छ यो संस्कार पहिलो संस्कार सम्पन्न गरिएको केही दिन, हप्ता वा महीनापछि सम्पन्न हुन्छ केवल पुरोहित (लिम्बु जातिमा फेदांगमा लेप्चा  जातिमा नारी पुरोहित मुन) ले मात्र मृतकको आत्मालाई पुर्खाहरुको लोकमा डोर्याउन सक्तछ मान्छेको मृत्युपछि उसको शवलाई दफनाइएपछि पनि आत्मा चाहिं गाउँमा विचरण गरिरहन्छ भन्ने विश्वास गरिन्छ यस विषयमा तल विस्तृत रुपमा चर्चा गरिनेछ

माथि उल्लेख गरिएका पुरोहित झाँक्रीहरुको दुर्इ प्रकारको अस्तित्व रहे-नरहेको आधारमा कुनै पनि किरात जातिमा परम्परागत धर्म कुन स्तरमा सुरक्षित रहन गएको भन्ने अनुमान लगाउन सकिन्छ दुवै थरीका पुरोहितहरु स्पष्ट रुपमा अस्तित्वमा रहेको खण्डमा परम्परागत धर्म पनि व्यापक रुपमा कायम रहेको बोध हुन्छ यसको विपरीत अवस्थामा परम्परागत धर्मको स्थिति पनि कमजोर हुँदै गएको थाहा पाउन सकिन्छ पहिलो खालका पुरोहितहरुको स्थान उत्तर (तिब्बत) दक्षिण (भारत) दुवैतिर रहेका धर्महरु अर्थात् बौर्द्धधर्म हिन्दू धर्मका पुरोहित (लामा तथा ब्राहृमण) हरुले लिन्छन् दोस्रो खालका पुरोहितहरु चाहिं अस्तित्वमा रहिरहेका हुन्छन् तर तिनको स्थान र महत्व भने बोक्सा-बोक्सीको स्तरसम्म गिरेको हुन्छ उनीहरुको स्मृतिमा परम्परागत पुराकथा किम्बदन्तीहरु पनि खिइएको अवस्थामा मात्र सुरक्षित रहेका हुन्छन्

किरात जातिमा पूर्वज पूजा

किरात जातिमा मरेर गएका पुर्खाहरुप्रति विशेष सम्मान जनाइन्छ घरको मुख्य खम्बा अथवा अगेनुलाई अति पवित्र मानिन्छ त्यसैको छेउमा परिवारका सदस्यहरुको उपस्थितिमा मृत पुर्खाहरुको श्राद्ध गरिन्छ उदाहरणार्थ, रा जातिमा ,,हरेक वर्ष शरद ऋतुमा अगेनुनेर पितापुर्खाको स्मरण गरिन्छ नयाँ अन्नबालीको एक मुठी अन्न, अदुवाका टुक्रा, जाँड रक्सी  चढाइन्छ पराई मानिसहरुलाई अगेनुको स्पर्श समेत गर्न दिइँदैन,, (३३, पृ. ८३)

किरातहरु परिवारमा मृतकहरुको स्मृतिमा श्राद्ध सम्पन्न गर्दछन् यसको लागि गाउँको छेउमा कुनै चहुरमा खम्बा वा लठ्ठी गाडिन्छ त्यो आत्मालाई स्वर्गतर्फ डोर्याउने मार्गको प्रतीक हो। मृतकको नाममा बलि चढाइएको सुंगुरको पुच्छर त्यसै  लठ्ठीको टुप्पामा राखिन्छ त्यसैमा लुगाका धराहरु पनि बाँधिन्छन् पुरोहितले त्यसलाई बायाँ पारेर त्यसको वरिपरि परिक्रमा गर्दछ लय हालेर मृतकको आत्माले पार गर्ने बाटोसम्बन्धी बयान पनि गर्दछ त्यसपछि पुर्खाहरुको वेदीसम्मको फिर्ती बाटो देखाउँदै मृतकको घरमार्कन्छ

किरात जातिमा प्रचलित अन्तेष्टिक्रियाको दोस्रो चरणको पनि चर्चा गर्नु आवश्यक मृतकको आत्मा पितापुर्खाको लोकतर्फ गइसकेपछि यो रीत पूरा गरिन्छ शुरुमा पुरोहितले कुखुराको भाले, सुंगुर अथवा राँगोको  बलि दिन्छ बलि चढाइएको पशुपक्षीको आत्माले मृतकको आत्मालाई अन्तिम मार्गमा साथ दिन्छ लामो लय हालेर गीत गाउँदै पुरोहितले आत्माहरुलाई बाटो लाग्ने संकेत दिन्छ यस गीतमा परलोक यात्राका सबै चरणहरुको बयान गरिएको हुन्छ मृतकको आत्माले गीतमा बयान गरिएअनुसार यो बाटो पार गर्दछ अन्त्यमा त्यो कुनै समयमा  आफ्नो थरको आदिवासस्थान रहेको पर्वतश्रृंखलाको माथिल्लो स्थलमा अवस्थित चुलीसम्म पुग्दछ पुरोहितले मृतकको आत्मा  तथा त्यसलाई साथ दिने पशु वा पक्षीको आत्मालाई पनि त्यसै चुलीमा बसाउँछ त्यसपछि फिर्ती बाटोको वयान गर्न थाल्दछ त्यसै मार्गबाट स्वयं मात्र होइन कि मृतकको आत्मा पनि फर्केर आउँछ हरेक वर्ष त्यसै मार्गबाट मृतकको आत्मा आफ्नो घरमा फर्केर आउँछ, जहाँ अन्य पितापुर्खाका आत्माहरुलाईझैं उसलाई पनि ससम्मान पूजा गरिन्छ लिम्बु जातिमा चाहिं मृतकको परिवारको घरको चोटाकोठामा बसेर फेदांगबाले मृतकको आत्मालाई पक्रन्छ त्यसलाई सुनिश्चित बाटोमा डोर्याउँछ त्यो बाटो घरको मूल खम्बाबाट होइन कि अगेनुबाट शुरु हुन्छ

धुवाँको मुस्लोको साथसाथै मृतकको आत्मा पनि घरको छानामा रहेको धुवाँकसबाट बाहिर निस्कन्छ त्यहाँबाट नै परलोकतर्फ त्यसको सामान्य यात्रा शुरु हुन्छ अन्त्यमा त्यो आत्मा परलोकको केन्द्रमा रहेको आठओटा मार्गहरुको संगमस्थलमा पुग्दछ अनि  पूर्व दिशामा पर्ने  जीवितहरुको लोकतर्फ पीठ फर्काएर फेदांगमाको आत्माले मृतकको आत्मालाई पश्चिम दिशामा रहेको सरोवरतर्फ आकर्षित गर्दछ त्यसै सरोवरपारि मृतकहरुको बस्ती रहेको जहाँ मृतकका पुर्खाहरुले  उसको प्रतीक्षा गरिरहेका हुन्छन् त्यसै बस्तीमा फेदांगमाले मृतकको आत्मालाई छोड्छ आफू चाहिं लगत्तै घरको अगेनुतिर फर्कन्छ

लेप्चा जातिकी नारी पुरोहित मुनले चाहिं मृतकको आत्मालाई कैयौं भञ्ज्यांग, वनजंगल, गुफाकन्दरा नदीनालाहरु पार गराउँदै लैजान्छे च्यू भनिने आदिम हिउँचुलीसम्म पुर्याउँछे यो हिउँचुली उत्तर दिशामा कतै रहेको अनुमान गरिन्छ लेप्चाको निश्चित थरको मूलथलो मानिने निश्चित च्यू हिमशिखरमा पुगेपछि मुनले शुरुमा चाँदीको साँचोले त्यसपछि सुनको साँचोले ढोका खोल्दछे मृतकको आत्मालाई पुर्खाहरुको काखमा सुम्पिदिन्छे लेप्चा जातिका पुर्खाहरु स्वर्गमा बस्तछन्, किनभने उनीहरुमा नर्क भन्ने अवधारणा छैन यसरी मृतकको आत्मालाई स्वर्गलोकमा पुर्याइएपछि जाँदाखेरिको भन्दा विपरीत क्रमले अर्थात् शुरुमा सुनको साँचो त्यसपछि चाँदीको साँचोले ढोकामा ताल्चा मारेर मुनको आत्मा सरासर पृथ्वीमा फर्कन्छ यसैकारण लेप्चाहरुको धारणाअनुसार मृतकको आत्मा कहिल्यै पनि पृथ्वीमा फर्केर आउँदैन,, (१४, पृ. १३)

लिम्बु जातिमा आफ्नो थरको देवता मांगेना आद्यमाता ह्यूमाहिंदांगमाको पूजाआजा गर्ने चलन यी दुवै देवात्माहरु लिम्बू जातिको साझा पुर्खा मानिन्छन् (४४, पृ. ४५) लिम्बुहरु यसै गरी हरेक वर्ष मरेका आफ्ना नातेदारहरुको स्मृतिमा थेमांगबा भन्ने रीत पनि सम्पन्न गर्दछन् (४४, पृ. ४६) रा जातिमा चाहिं आफ्ना साझा पुर्खाको पूजा प्रमुख कुलदेवताको रुपमा गर्ने चलन उनीहरु खाना खानुभन्दा पहिले आफ्ना पुर्खेउली देवताहरुको सम्झना गर्दै केही गेडा अन्न चढाउँछन् उनीहरु आफ्ना ती कुलदेवताहरुलाई सिकाताखुबूढो, बाल्मोबूढी, कुलुंगबूढी, मांगतेवाबूढी, मोलुसिकारी आदि विभिन्न नाउँले पुकार्दछन् (४४, पृ. ३८)

धिमाल जातिका पर्ुखाहरुको चाहिं झाउरागेलाइ भन्ने सगोल नाउँ यसको अर्थ हुन्छ  ,,गुएलोको पात,, उनीहरु आफ्ना मृतक नातेदारहरुको आत्मालाई गुएलोको पात चढाएर मृतकहरुको लोकतर्फ पठाउँछन् सम्भवतः यसैको आधारमा उनीहरुको पुर्खाको साझा नाउँ रहेको होला (१६, पृ. ९४) धिमाल जातिको प्रत्येक थरले हरेक वर्ष आफ्ना पुर्खाहरुको स्मरण गर्दछ यस अवसरमा कुखुराको भाले अथवा पोथीको बलि चढाइन्छ धिमालहरु खास आफ्ना पूर्वजहरुलाई मात्र देवताको रुपमा मान्दैनन्, बरु चौमाझी अथवा  माझी (गाउँको मुखिया) धामी (पुरोहित) राजा (नेता) आदिका मृतात्माहरुको पनि पूजा गर्दछन्  

किरात जातिमा विभिन्न वस्तुहरुको आत्मासम्बन्धी अवधारणा पनि कायम उदाहरणार्थ, बाली लगाउने काम समाप्त भएपछि घरका मालिक्नीले भूमाता अर्थात् कृषिकर्मकी देवीलाई कुखुराको बलि चढाउँछे यो पूजाविधि पुरुषहरुले सम्पन्न गर्न पाउँदैनन्,, (३७, पृ. ८११-८१२) यो चलन पनि मातृसत्ताको अवशेष प्रतीत हुन्छ

किरात जातिका देवदेवीहरु

किरातहरु आदिशक्तिस्वरूपा रणदेवीको रूपमा यूमासाम्मान भनिने देवीको पूजा गर्दछन् यसलाई उनीहरु प्रमातामही अर्थात् बज्यैको रुपमा सम्मान दर्शाउँछन् यस देवीको मन्दिर याशोक भन्ने ठाउँमा यसको आधारमा यस देवीले याशोकिनी रानी भन्ने पनि नाउँ प्राप्त गरेको वर्षो दुइपल्ट यस देवीको विशेष पूजा सम्पन्न हुन्छ (१०, पृ. ८८-८९)

कैयौं देवदेवीहरु किरात जातिका संरक्षकको रुपमा पूजिन्छन् लिम्बुहरु सिंगबुंगबा  अर्थात् वृक्षका देवता, लुंगबुंगबा अर्थात् ढुगाका देवता, खांगबुंगबा अर्थात् भूमिका देवता आदि विभिन्न देवदेवीहरुको पूजा गर्दछन् (४४, पृ. ४५) राईहरु चाहिं स्थानीय देवताहरुको पूजा गर्दछन् तीमध्ये हिउँचुलीहरुमा निवास गर्ने जालपादेवी एक प्रमुख देवी हुन् यसै गरी राईहरु सप्तकन्या नामक सात बालिका देवीहरुको पनि पूजा गर्दछन् साथै उनीहरु आकाशगंगाको रुपमा सप्तकोशी नदीको पनि पूजा गर्दछन् जसको किनारामा उनीहरुको बसोवास उनीहरुको निम्ति पूर्वी नेपालको भूभागमा बग्ने सप्तकोशी पवित्र पूजनीय राईहरुको धारणअनुसार ,,आकाशमा देखिने आकाशगंगा वस्तुतः यिनै नदीहरुको प्रतिबिम्ब मात्र हो,, (४४, पृ. ३८)

राईहरु आफ्नो वंशका प्रमुख देवताको रुपमा काल्पनिक साझा पुर्खाहरुको पूजा गर्दछन् ती हुन् : सिकाताखुबूढो, बाल्मोबूढी, कुलुंगबूढी, मांगतेवाबूढी, मोलुसिकारी आदि किम्बदन्तीअनुसार  उनीहरु कुनै समयमा रहस्यमय ढंगबाट लोप भएका थिए उत्सवपर्व धार्मिक अनुष्ठानको समयमा तिनलाई खानेकुरा चढाइन्छ यसको साथै हरेक दिन भोजन गर्नुअगाडि पनि तिनको निम्ति केही गेडा अन्न चढाइन्छ यसलाई नै न्वागी भनिन्छ (४४, पृ. ३८) राईहरुको घरमा खामांग भनिने अदृश्य आत्मा रहन्छ त्यसको निम्ति एक कुनामा माटोको एक विशेष भाँडो राखिएको हुन्छ हरेकपल्ट शिकार गरेर फर्केपछि उसलाई शिकारमा मारिएको पशुपक्षीको एक टुक्रा मासु सर्वप्रथम चढाइन्छ

लिम्बुहरु पनि विभिन्न प्रकारका अदृश्य जीवात्माहरुको पूजा गर्दछन् तिनलाई बलि पनि चढाउँछन् लिम्बुहरुको घरघरमा आदिपुरुषको रुपमा मानिने मांगेन भनिने देवता तथा आदिमाताको रुपमा मानिने हृयूमाहिंदांगमा भनिने देवीको वेदी वा स्थान छुट्याइएको हुन्छ  तिनलाई लिम्बु जातिको साझा पुर्खाको रुपमा लिइन्छ हरेक वर्षतिनको स्मरण गर्दे खानेकुरा चढाइन्छ

लिम्बु जातिमा वर्षको दुइपल्ट अर्थात् वसन्त शरद्मा क्रमशः योक्वा (नेपालीमा उभौली) न्वागी (नेपालीमा उधौलीभनिने चाड मनाउने चलन उनीहरु माई (नदीकी देवी), नाम्फुन्योक (पर्वतका देवता), कुदाप (वनका देवता) इत्यादिलाई पनि बलि चढाउँछन् उनीहरु हिमशिखरहरुमा निवास गर्ने  मानिएका पाथीभरा, कालिका, ठूलो देवी आदि विभिन्न देवदेवीहरुको पनि पूजा गर्दछन् (४४, पृ. ४५)

लेप्चा जातिमा पनि पर्वतको पूजा प्रचलित यस्तो पूजाको सबभन्दा ज्वलन्त उदाहरणको रुपमा  पवित्र पर्वत कञ्चनजंघाको पूजालाई लिन सकिन्छ ठूल्ठूला ढुंगाहरुको दुइ समूहलाई पर्वतश्रृंखलाको  प्रतीकको रुपमा  ग्रहण गरिन्छ लेप्चाहरुमा त्यो ल्हाम्हु नामले प्रसिद्ध   यस्ता ढुंगाहरुको प्रत्येक समूहको बीचमा सबभन्दा ठूलो ढुंगा राखिएको हुन्छ एउटा समूहको यस्तो केन्द्रीय ढुङ्गाले कञ्चनजंघा देवताको प्रतिनिधित्व गर्दछ भने अर्को समूहको केन्द्रीय ढुङ्गा त्यस पर्वतका पत्नीको रुपमा पूजिन्छ लेप्चा जातिको यस्तो पवित्र पूजास्थलले लामाधर्मको प्रचलनभन्दा पहिलेको प्राचीन धार्मिक रीतिथितिको बोध गराउँछ यस्तो पूजास्थलमा हरेक वर्ष चमरी गाईको बलि दिएर विशेष पूजा गर्ने चलन (३७, पृ. ५१२)

धिमाल जातिमा नदीलाई देवताको रुपमा पूज्ने प्रचलन सप्तकोशी नदी पार गर्नु पनि वर्जित मानिएको धिमालहरु विशेषतः कन्काई नदीको सम्मान जनाउँछन्वार्षिक पूजाको वेला यस नदीलाई रातो, सेतो कालो ध्वजाको साथै पंचबलि समेत चढाउँछन् (१६, पृ. १०७)

आफ्ना देवदेवीहरुलाई धिमाल जातिले शाकोदीर (शाली) तथा देराकोदीर (ग्रामदीर) गरी  दुइ समूहमा बाँड्ने गरेका छन् अर्को शव्दमा भन्ने हो भने तिनलाई पारिवारिक कुलदेवता सामूहिक साझा देवताको रुपमा वर्गीकरण गर्न सकिन्छ शाकोदीर वा शाली कुलदेवताको रुपमा पूजिन्छ त्यसलाई यस्तो घरमा राखिन्छ जसको मोहडा पूर्वतिर फर्केको हुन्छ कतिपय धिमालहरु जलदेवता आदिको अतिरिक्त चाम्सारी (चम्पासारी), काली, अनि कालीको वाहन मानिने मसान जस्ता प्रथम वर्गका देवदेवीहरुको पनि पूजा गर्दछन् पूजा गर्नुलाई उनीहरु ,,खुवाउने,, भन्दछन् कुन कुरा पनि कम रोचक छैन भने  धिमालहरु अंशबण्डाको समयमा यी देवदेवीहरुलाई उत्तराधिकारको रुपमा प्राप्त गर्दछन् दोस्रो वर्गका देवदेवीहरु साझा हुन्छन् अर्थात् गाउँका सम्पूर्ण वासिन्दाहरु वर्षा ऋतुको आरम्भ (असार महीना) मा शरद् ऋतु (कार्तिक महीना) मा गरी वर्षको दुइपल्ट सामूहिक रुपमा पूजा गर्दछन् तिनको लागि गाउँको नजीकै  पूर्व दिशामा पर्ने  वनमा विशेष स्थान बनाइएको हुन्छ यस्तो स्थललाई ग्रामथान भनिन्छ जुन अक्सर अग्लो थुम्कोमा रहेको हुन्छ मानिसहरु त्यहाँ देवताको लागि भण्डार, भान्सा, तलाउ, सुंगुरको खोर, कुखुराको खोर अझ हात्तीसारको समेत निर्माण गर्दछन् (१६, पृ. ७५-८२)

धिमालहरुले अर्को किसिमबाट पनि आफ्ना देवदेवीहरुको वर्गीकरण गर्ने गरेका छन् यसअनुसार तिनका देवदेवीहरु दुइ भागमा बाँडिएका छन् : तागाधारी अर्थात् जनै धारण गर्ने मतवाली अर्थात् जाँडरक्सीको सेवन गर्ने पहिलो वर्गका देवदेवीहरुलाई हाँस, परेवा हरिणको मात्र बलि चढाउन सकिन्छ भने दोस्रो वर्गका देवदेवीहरुलाई सुंगुर कुखुराको बलि चढाइनुका साथै जाँडरक्सी जस्ता मादक पदार्थ पनि चढाइन्छ धिमालहरु स्वयं पनि मतवाली मानिन्छन्, परन्तु तागाधारी वर्गका देवदेवीहरुप्रति विशेष सम्मान जनाउँछन् तिनलाई राजा भनेर सम्बोधन गर्दछन् यस्ता तागाधारी देवदेवीहरुमध्ये राधाराम (राजा धरम) अथवा राधाम्पाल (राजा धनपाल) आदि उल्लेखनीय छन् अनि कतिपय धिमालहरुले आफ्नो कुलदेवताको रुपमा मान्ने रासती  तथा  थारु जातिले पनि आफ्नो जातीय देवताको रुपमा मान्ने गरेको चौधरी (बहादुर चौधरी) भनिने देवताहरुलाई धिमालहरु महाराज समेत भनेर सम्मान जनाउँछन् सम्भवतः वास्तविक राजाहरुकै स्मृतिमा राजा महाराज भनेर संबोधन गरिने देवताहरु अस्तित्वमा आएका हुन् मतवाली वर्गमा पर्ने देवदेवीहरुमध्ये बूढा ठाकुर विशेष रुपले पूजनीय यसलाई बिजेपुरस्थित बूढा सुव्बा अथवा काठमाडौंस्थित बूढानीलकण्ठकै पर्याय मान्ने गरिएको कतिपय धिमालहरु चाहिं यसलाई भीमसीन (भीमसेन) भन्दछन् यस देवताको अतिरिक्त धिमालहरु वनका देवता (वन्तराजा शिकारी), ग्राम देवता (देरागेलाइ), नदीकी देवी (माईवेरांग), भूदेवी (भोनाइ), विभिन्न रोगव्याधिकी देवी (सन्सारी) तथा पूर्वज देवता (जाउरागेलाइ) आदिको पनि पूजा गर्दछन् (१६, पृ. ८५-१००)

वराहक्षेत्रपारिको मैनाथानमा किरात जातिको पुर्खेउली देवता मैनामैनी (सम्भवत: मेनकाकी पुत्री पार्वती) को मन्दिर । त्यहाँ अद्यापि राई जातिका पुजारी रहेका छन् जो आफूलाई वाल्मिकी ऋषि तथा किरातकी छोरीबाट जन्मेका सन्तान बताउँछन् र ऋषिगोत्रका मान्दछन्  (३७क, २०४०, पृ. ३३६-३४०) ।

आफूलाई सूर्यवंशी मान्ने जिरेलहरु कुलदेवताको रुपमा सूर्यको पूजा गर्दछन् त्रिशूल चढाउँछन् यसबाहेक उनीहरु आफ्ना पुरोहित फोम्बोको माध्यमबाट वनको विशेष स्थानमा वा घरैमा वैशाख पूणिर्मा यदाकदा मार्ग पूणिर्माका दिन पनि ल्हा, चेन, छ्योमु, चेराम्जो आदि नामका देवताहरुको पनि वार्षिक पूजा गर्दछन् (जिरेल, १९९२, पृ. २३)

किरात जातिको पवित्र ग्रन्थ मुन्धुम को आरम्भमै ओम तागेरा निङ्वा फुमाङ भन्ने लेखिएकोबाट नै यस प्राचीन जातिले ॐ को सत्व स्वीकार्दै जताबाट पनि आइपुग्ने उज्यालोको रूपमा निङ्वा फुमाङ्लाई सर्वव्यापी ईश्वरको मान्यता प्रदान गरेको सिद्ध हुन्छ (७, १९६१, पृ. १)।


No comments:

Post a Comment